Wednesday, April 29, 2009

Kerinduan pada Sg. Congkak

Pantang ada kereta, ada saja program-program yang tidak dirancang tiba-tiba terlaksana. Mungkin ini tabiat kaum lelaki kot, suka sangat pergi jalan-jalan, bergembira, berseronok dan melakukan perkara-perkara yang boleh menghilangkan tensyen. 2 minggu lepas, atas sebab sudah lama tidak mengikuti program-program jemaah, kami warga BA tiba-tiba terasa rindu untuk berendam didalam air bersih yang sejuk. Setelah beberapa minit berbincang dengan sahabat2 disini, maka satu keputusan diambil. "Jom kita pergi ke sg. congkak".

tersenyum sendirian saya apabila melihat kembali gambar-gambar yang diambil waktu itu. Perangai keanak-anakan yang belum baligh terbongkar dalam diri masing2, daripada yang paling tua (umur 25) sehinggalah yang paling muda (umur 23). Sekali imbas memang belum baligh lagi.




Tetapi inilah kenangan yang sentiasa mengingatkan kita kepada ukhuwwah. Inilah kemanisan hidup dalam jemaah. Walaupun sekian lama habis belajar, tetapi ukhuwwah yang dibina dalam tamrin-tamrin, ukhuwwah yang secara tidak sengaja terterap dalam gerak kerja selama ini terpancar kembali.

Ukhuwwah yang terbina tidak akan sama sekali luput sehinggalah kita dengan sengaja meluputinya.

No comments: