Monday, April 27, 2009

Selamat berprogram adik-adik

Alhamdulillah hari ini adalah hari yang paling ditunggu-tunggu oleh para nuqaba' gerakan islam, bagi yang bawa usrah je, walaupun saya tidak membawa usrah untuk adik-adik, saya pun turut merasakan kegembiraan ini.

Akan tetapi ini bukanlah jaminan, tetapi ini adalah merupakan satu permulaan kepada suatu harapan yang akan sama-sama kita nantikan sedikit masa lagi. Setiap kali program-program seperti ini diadakan, tidak pernah saya menjamin akan prestasi adik-adik baru dalam membawa agenda islam dalam platform gerakan, tetapi saya selalu memberikan harapan.

Hipotesis dan inferens masih tidak boleh saya berikan kerana punca kegagalan ahli jemaah dalam memberikan komitmen dalam perjuangan ini masih belum jelas dimata. Ramai antara ahli jemaah yang menyalahkan tarbiyyah yang tidak berkerja sebaik mungkin, ada juga yang menyalahkan siasah kerana gerak kerja yang tidak terfokus sehingga mengabaikan tarbiyyah.

Bagi saya, kita masih belum faham sepenuhnya apa itu tarbiyyah, termasuklah saya sendiri, kerana tarbiyyah bukanlah core business saya, begitu juga siasah. Tetapi saya cuba untuk merge-kan antara tarbiyyah dan siasah agar ia menjadi satu templet untuk membentuk seorang pekerja kepada jemaah.

Jika ditanya, apa matlamat sebenar tarbiyyah yang ingin dicapai dalam gerakan kita disini? Saya semdiri pun kaget untuk menjawabnya ini kerana saya masih lagi tidak tahu apa halatuju tarbiyyah yang disusun selama ini.

Dalam kuliah Abi, pernah Abi menyebut akan elemen-elemen tarbiyyah yang tidak dapat tidak perlu diterapkan dalam diri seorang pejuang haraki;
1. Fikri
2. Ruhi
3. Jasadi
4. Nafsi
Jika inilah elemen penting yang perlu ada dalam diri seseorang individu muslim yang berada pada level pejuang haraki, maka inilah yang patut diterapkan oleh pimpinan kepada ahli-ahli mereka.

Perlu diingat, elemen-elemen ini adalah elemen terpenting dalam membentuk tarbiyyah dan sakhsiyyah individu muslim, maka ianya tidak boleh diterapkan secara cumulative dalam satu program tamrin sahaja.

Maksud saya, program-program tamrin perlulah dibuat secara berperingkat yang didahului oleh tamrin yang melibatkat fikri (fikrah) sahaja. Ini kerana asas utama kepada gerakan kita adalah fikrah. Disinilah segala fikrah-fikrah haraki perlu diterapkan dan disematkan terlebih dahulu.

Kemudian ruhiyyah pula perlu menyusuli fikrah haraki yang telah terpasak kukuh bagi membentuk seorang sufi yang haraki. Seterusnya, tarbiyyah jasadi bagi menghiasai diri individu muslim itu agar sentiasa tahan lasak dalam menempuh liku-liku perjuangan yang semestinya tidak sunyi daripada ujian, mehnah dan trebulasi. Tarbiyyah jasadi bukanlah hanya tamrin yang diistilahkan sebagai 'tamrin keras' yang selalu ditakuti oleh ahli-ahli jemaah yang lemah dari sudut fikrahnya.

Ini adalah beberapa kesimpulan yang saya buat berdasarkan 4 tarkis tarbiyyah yang selalu Abi ulang apabila berbincang mengenai tarbiyyah dengannya.

No comments: